Home | Oversigt        

nyhedsbrev

Nummer 7 - august 2009

En mordgåde i Århus

Alexandra Instituttets afdeling for Interactive Spaces har været med til at skabe “HIKUINs blodhævn”, et såkaldt AudioMove drama, der fortæller en drabelig historie om vikingetidens Århus. “HIKUINs blodhævn” lanceres mandag den 31. august kl. 13.00.

 

Dramaet kan man opleve via sin mobiltelefon, mens man går rundt i Århus midtby:

Århus er truet af angreb udefra, og inden for voldene er der sket et mord. Smedens datter vil opklare mordet og fører tilskueren gennem de snævre gader og stræder i Århus – og frem til hvor mordet fandt sted for små 1000 år siden. Man vil opleve striden mellem tilhængerne af den gamle asa-tro og dyrkerne af hvide Krist. Et lig kylet ned under et lille grubehus, et mysterium skjult ved den gamle kryptkirke, et forhugget kranium i en brønd – og så dukker den mystiske kam med påskriften ”HIKUIN” op. Den første navngivne person fra Århus’ fortid.

“HIKUINs blodhævn” er et nyt kulturformidlende tilbud og en ny måde at opleve historien, byen og teater på. Et AudioMove drama er et lyttedrama, som opleves via mobiltelefonen, mens man går rundt i Århus midtby. “HIKUINs blodhævn” udspiller sig 12 steder i Århus, hvor der er fundet spor efter vikingerne. Med sin mobiltelefon kan man komme på en tidsrejse tilbage til dengang, hvor Århus var vikingebyen Aros.

“HIKUINs blodhævn” er udviklet i et samarbejde mellem Alexandra Instituttet og Moesgård Museum, Teater Katapult, VisitAarhus, Århus Kommune og Region Midtjylland, som har finansieret projektet. “HIKUINs blodhævn” er skrevet af Svend Åge Madsen og Maria S. Madsen.

Den mobile krimifortælling, Hikuins Blodhævn, benytter sig af den nyeste mobilteknologi til at indlejre fortællingen i byens rum som scenografi. Fortællingen er indtalt af skuespillere i form af en række scener på mp3 filer, der kan afspilles i stereoheadsets direkte fra brugernes egne mobiltelefoner.

Stedafhængig mobil fortælling

Alexandra Instituttet har lavet den mobile applikation, der styrer afspilningen af de enkelte scener baseret på at brugeren finder og afkoder en 2D-stregkode (QR-Code) klistret på en facade eller et vindue i byens rum. Fortællingens plot er således koblet til en bestemt rute rundt i byen, og der foretages et par valg undervejs, der får betydning for plottet. Denne form for stedafhængige mobile fortællinger er en nyskabelse, som blev præsenteret af de medvirkende forskere for første gang på en international konference om Interactive Storytelling i Tyskland i 2008.

Teknologien bag er forberedt til fremtiden, hvor mange telefoner får GPS og får støtte fra såkaldte RFID-tags. Dette betyder, at vi kan gøre det endnu lettere for brugerne at opleve mobile fortællinger eller mobile spil, der er koblet til byen som scenografi. Ud over anvendelser til mobile fortællinger og spil, så kan teknologien bag også benyttes til formidling af mere faktuelle informationer, til undervisning, og til at brugerne kan anmelde og kommentere steder og aktiviteter i byens rum. En sådan anvendelse blev præsenteret af Alexandra Instituttet for første gang i Danmark i forbindelse med Århus Festuge i 2007.

For yderligere information om projektet og teknologierne bag kontakt forsknings- og innovationschef Kaj Grønbæk, tlf. 21 49 56 34, e-mail kaj.gronbak@alexandra.dk.

Se indslaget fra TV-avisen d. 27. august 2009.

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

© Alexandra Instituttet A/S