Home | Oversigt        

nyhedsbrev

Nummer 8 - december 2008

Web 2.0 i det fysiske rum – et sted nær dig!

 

Alexandra Instituttet og DBC A/S (Dansk BiblioteksCenter) har indgået en samarbejdsaftale om at videreudvikle en fælles interaktiv platform, neXt, til formidling af kulturnyheder på bibliotekerne.

Af Michelle Bach Mikkelsen og Peter F. Gammelby

 

Den nye platform er blevet til ved en fusion af teknologierne i InfoGalleri, som Alexandra Instituttet står bag, og i Sirpa, som DBC har bidraget med. Inden samarbejdsaftalen var InfoGalleri og Sirpa konkurrerende produkter, idet de begge er interaktive medieplatforme.

- Vi er gået sammen ud fra en erkendelse af, at InfoGalleri var væsentligt længere fremme teknologisk, end Sirpa var. Nu går vi i gang med migrationsprocessen, som går ud på at slå det bedste fra de to produkter og forene det i den nye platform. Vi er faktisk allerede gået i gang med at sælge det som et nyt produkt, siger BalaSuthas Sundararajah, som er product manager hos Alexandra Instituttet.

Et løft

- Samarbejdet med DBC giver et løft til udbredelsen af vores produkt og giver os samtidigt et ekstra løft til, hvordan produktet kan modnes. DBC er meget indholdsorienteret, og sammen giver det et større helhedsprodukt. InfoGalleri har eksisteret i tre år, og med samarbejdet får markedsføringen nye dimensioner, tilføjer han.

BalaSuthas Sundararajah forklarer desuden, at oplevelseskulturens krav på ny formidling af indhold har øget efterspørgslen på et fleksibelt, interaktivt system.

- Infogalleri er samtidig også blevet synligt gennem vores kunder, og dette medvirker også til en øget interesse, siger han.

Nyt firma

Fra i dag varetager DBC salg og kundesupport af neXt til bibliotekerne. Alexandra Instituttet vil fortsat varetage den tekniske support på InfoGalleri til eksisterende kunder og andre markeder. Alexandra Instituttet står for den softwaremæssige videreudvikling af neXt.

Planen er så, at InfoGalleri næste år udskilles fra Alexandra Instituttet som et selvstændigt firma. Mens DBC vil sælge neXt til landets biblioteker – af hvilke adskillige altså allerede har eksemplarer af InfoGalleri opstillet – vil InfoGalleri henvende sig til andre kunder som museer, kulturelle og offentlige institutioner, oplevelsescentre mv., hvor man gerne vil have en dialog med borgere/besøgende.

Interaktivitet i det fysiske rum

InfoGalleri er et interaktivt medie, der gør digitalt indhold synligt i det fysiske rum via infostandere, storskærme, projektioner og gulvdisplays.

Med InfoGalleri – og altså også neXt - kan man eksponere og målrette digitale tilbud på steder, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at opstille en sædvanlig computer, og f.eks. bruge mediet som et interaktivt alternativ til den fysiske plakat eller opslagstavle. Indholdet på standerne og de forskellige displays skiftes ud centralt, så der er ikke er langt fra afsenderens klik til modtagerens registrering af budskabet.

Samtidig kan brugerne interagere med de enkelte gallerier og gå i dybden med de indholdselementer, som fanger deres interesse. Interaktionen kan enten bestå i at brugeren klikker eller - hvis der er tale om en touchscreen - peger sig til uddybende information på en hjemmeside, eller ved at brugeren via galleriets mailfunktion beder om at få indhold og links sendt til sin egen e-mail.

Det vil også teknisk kunne lade sig gøre at overføre indhold til brugerens mobiltelefon via f.eks. Bluetooth.

– InfoGalleri er målrettet til borgeren og giver et løft til, hvordan man kan henvende sig til en borger og bruger på. Det er web 2.0 i det fysiske rum, fortæller BalaSuthas Sundararajah, som allerede nu rejser rundt og præsenterer det nye produkt – og møder stor interesse.

Læs mere om InfoGalleri her.

For at læse mere om projektet neXT, klik her.

Link til DBC.

 

 

InfoGalleri er et interaktivt medie, der gør digitalt indhold synligt i det fysiske rum via infostandere, storskærme, projektioner og gulvdisplays.

 

 

© Alexandra Instituttet A/S