Home | Oversigt        

nyhedsbrev

Nummer 3 - marts 2009

DUL satte klimaet til vægs

Mens forskere og politikere fra hele verden i begyndelsen af marts konfererede om klimaforandringer på Beyond Kyoto-konferencen, arrangerede Århus Kommune sin CO2030-udstilling med samme tema – bare helt lokalt - og med en række opfindsomme indslag fra Digital Urban Living.

 

CO2030 er navnet på Århus Kommunes indsats for at blive CO2-neutral i år 2030. Udgangspunktet for kommunens strategi er, at vi alle har et ansvar for at bremse klimaforværringerne. Hver dansker udleder hvert år i omegnen af seks ton CO2, så målet er ganske ambitiøst.

Derfor inviterede Århus Kommune borgerne til en nyskabende udstilling i Ridehuset, der netop skulle stille skarpt på klimaet og ikke mindst på, hvad vi kan hver især kan gøre for at mindske byens CO2-udledning.

Når udstillingen var nyskabende, var det ikke mindst fordi forskningscentret Digital Urban Living (DUL) havde leveret tre indslag, hvori forskning og kunst smeltede sammen.

Alle tre indslag var højteknologiske installationer, hvor forskerne havde eksperimenteret med at forene det nyeste inden for interaktive multimedier, samtidig med at brugerne og betragterne ofte selv fik hovedrollerne.

Skrive med lys

Den første installation kunne de besøgende (og alle andre forbipasserende) se uden for udstillingslokalet – men kun om aftenen.

Klima-væggen var et helt nyt kommunikationskoncept, som satte forbipasserende fodgængere i stand til at skrive sætninger på en mur med lys, blot ved at flytte sig på fortovet langs Ridehusets langside. To store projektorer og en række sensorer omdannede om aftenen Ridehusets lange ydermur ud til Frederiks Allé til en gigantisk statement-generator, en opslagstavle, som borgerne kunne hænge deres klima-statements op på ved at flytte rundt på en masse talebobler af lys – lidt lige som med køleskabsmagneter.

Adjunkt Rune Nielsen og ph.d.-studerende Tobias Ebsen, der begge er tilknyttet Center for Avanceret Visualisering og Interaktion (CAVI), har udviklet klimafacaden ved at kombinere kendte teknologier som projektorer og kamera-tracking med nyudviklet software – både til tracking og til statement-generatoren.

Helt konkret blev en række ord, der handlede om klimaet, fremtiden og Århus by, projiceret over på facaden. Ved at bevæge sig langs fortovet kunne man så ”samle” ord op og flytte dem ind i taleboblerne ovenfor og derved skabe et udsagn – som f.eks. ”Flere biler giver færre træer” eller ”Færre biler giver flere træer”.

Man kunne både være alene om at lave et statement eller være flere sammen. Væggen kom på den måde til at fungere som en katalysator for en snak om klimaet – både mellem mennesker, der kender hinanden, og mellem folk, som aldrig havde set hinanden før.

Konceptet vil også være glimrende til markedsføring på f.eks. stormagasiner, varehuse og koncertsale, men endnu er det ikke gjort salgsklart. En video af Klima-væggen kan ses her.

Tobias Ebsen fik i øvrigt i 2008 en pris for sit bidrag til Danmarksmesterskaberne i Digitale Medier, DMDM, Running Sculptures, der var en del af det interaktive facadeeksperiment Aarhus by Light.

Bekendelser på video

Inde i Ridehuset stod i et hjørne videoinstallationen Klima-bekendelser, som var udviklet på baggrund af et tværfagligt samarbejde mellem forskningscentret DUL og centrets partner-virksomhed AFA JCDecaux.

Selve installationen bestod af fem dele: installationsdelen, der med videokamera, et hvidt forhæng, potteplanter og små havenisser var opstillet i Ridehuset, og fire videoskærme placeret på busstoppesteder og reklamesøjler i Århus Midtby. Havenisserne og potteplanterne skulle gøre installationen hyggelig og dæmpe konceptets oplagte lighed med en skriftestol.

- Hensigten med installationen er at inddrage borgerne og få dem til at overveje, hvad de kan gøre for at forbedre deres CO2-vaner – og samtidig give byens borgere et ansigt og en stemme, der kan ses og høres i hele byen, fortalte Jonas Fritsch, der er ph.d.-studerende i interaktionsdesign og ansvarlig for projektet.

Lokal lyd om global effekt

Atmosfære - Lyden af CO2 omsatte målinger af CO2-indholdet i luften til et audiovisuelt udtryk. Installationen gjorde det muligt at lytte til atmosfærens tilstand og følge den øjeblikkelige udvikling af luftens CO2-indhold i Århus midtby. Installationen var en lydlig og visuel afbildning af lokale forhold med global effekt og tilbød en direkte og umiddelbar oplevelse af, hvordan atmosfæren havde det i dét øjeblik.

Atmosfære – Lyden af CO2 er skabt af Morten Suder Riis, Rasmus Lunding og Morten Breinbjerg fra Digital Aesthetics Research Center ved Center for Digital Urban Living.

 

 

Klimavæg

Med Klima-væggen kunne forbipasserende fodgængere sammenstykke sætninger om klimaet – med lys.

 

Park Allé

Fra installationen Klimabekendelser inde i Ridehuset blev borgernes bekendelser og løfter sendt ud på videoskærme i midtbyen – med lyd.

Fakta

Forskningscentret Digital Urban Living består af:

  • Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet
  • CAVI (Centre for Advanced Visualisation and Interaction), Aarhus Universitet
  • Digital Aesthetics Research Center, Aarhus Universitet
  • Aarhus School of Business (ASB), Aarhus Universitet
  • Strategy Lab, Aarhus School of Business (ASB), Aarhus Universitet
  • Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Alexandra Instituttet

Yderligere information: www.digitalurbanliving.dk

 

© Alexandra Instituttet A/S