Home | Oversigt        

nyhedsbrev

Nummer 7 - november 2008

De interaktive møbler flytter ind

Af Jesper Stubkær

Alexandra Instituttets Center for Interaktive Rum har besluttet at udvikle et nyt område: interaktive møbler og interiør. Ifølge innovationschef Peter Krogh er kombinationen af software og møbler et hastigt voksende forsknings- og udviklingsfelt med spændende perspektiver.

En sofa behøver ikke at være et komfortabelt møbel i læder eller stof, der med sin vante placering foran fjernsynet benyttes til afslappende stunder med familie og venner. I hvert fald ikke, hvis du spørger Peter Krogh, der er innovationschef for Alexandra Instituttets Center for Interactive Spaces. Her arbejder han bl.a. med, hvordan informations– og kommunikationsteknologiens potentialer bedst muligt integreres i vores daglige omgivelser, heriblandt møbler og andet interiør.

- Det vi ser i disse år, er, at computeren tager mange former, siger Peter Krogh. - Den indlejres i vores omgivelser, hvilket betyder, at den også finder vej til møblerne og vores hverdagsinteriør. Vi oplever et opbrud i den funktionelle kode, som møblerne og de rum, de indgår i, længe har haft. Et mødelokale bliver f.eks. brugt til mange typer af møder lige fra lønforhandling over hyggelig kaffesnak til kreative og idegenererende møder. Det bør møblerne også tage højde for. Møbler og interiør bør med andre ord designes til at kunne tilpasse sig den skiftende kontekst, som de indgår i. Man kan sagtens forestille sig, at softwaren i et møbel kan gøre det mere omskifteligt og relevant i mange forskellige sammenhænge.

Møbler = oplevelser

Ét af de møbler, som Interactive Spaces har været med til at udvikle, er Verdens Længste Interaktive Sofa, der tidligere i år kunne opleves på Store Torv i forbindelse med Århus Festuge. Det interaktive element bestod af en række små computere og sensorer, der var integreret i sofaen. I form af forskellige lydbilleder reagerede sofaen på, hvordan folk forholdt sig, mens de sad i den. Var du afslappet, oplevede du et afslappende lydbillede, men rykkede du rundt i sofaen, var lydbilledet stressende og intenst. Sofaen medvirkede altså til at give folk en oplevelse, som er markant anderledes fra den, som traditionelle møbler normalt giver. Netop oplevelsesværdien er noget, der ifølge Peter Krogh i høj grad kommer til at præge forskningsområdet i fremtiden.

- Området har igennem lang tid været meget artistisk og poetisk præget, men det er ikke længere nok til at bære det alene. Der skal også være en grundlæggende kommerciel og anvendelsesorienteret relevans, hvis møblerne skal blive til mere end blot sjove gimmicks. I det hele taget er det vigtigt, at den teknologi, som vi integrerer i møblerne, repræsenterer en eller anden form for værdiforøgelse i form af relevans og anderledes oplevelser, fortæller Peter Krogh.

Brugerne frem for alt

Selvom der i disse år foregår en hastig udvikling inden for interaktive møbler og interiør, er det vigtigt for Peter Krogh at slå fast, at udviklingen skal ske i samarbejde med brugere. Det drejer sig med andre ord om at finde den helt rigtige balance mellem den nyeste forskning og viden inden for området og den eksisterende tradition, som brugerne kender og kan forholde sig til.

- Det område vi arbejder med er fyldt med forskningsmæssige udfordringer. En kendt, men stadigt betydelig udfordring er, at design er kulturforandrende, dvs. ændrer på eksisterende praksis, og denne ændring skal være i tråd med menneskers oplevede relevans og ønsker. Det er f.eks. ikke helt nemt at ændre den måde, som folk ser verden på. Det er noget, som vi tager meget alvorligt i forbindelse med vores forskning. Udviklingen skal først og fremmest ske med afsæt i den virkelighed, som vi kender, i retning mod en ønsket fremtid. Det er gennem denne balance vi rykker grænserne for, hvordan rum og møbler kan defineres og opleves, slutter Peter Krogh.

Alexandra Instituttets Center for Interactive Spaces har gennem flere år beskæftiget sig med interaktive rum, bygninger og byrum. Den seneste satsning på møbler bygger dels videre på eksisterende forskning og inddrager også den betydelige erhvervsmæssige interesse, der viser sig for området. Således har flere danske virksomheder allerede rettet henvendelse til Alexandra Instituttet med henblik på fremtidigt samarbejde.

SMART SPACE d. 11. december

Center for Interactive Spaces’ ideer og visioner for fremtidens interaktive møbler og andet interiør kan bl.a. opleves i forbindelse med den internationale konference SMART SPACE, der bliver afholdt i Bredstrup ved Vejle d. 11. december.

Læs mere om arrangementet her.
Læs mere om Center for Interactive Spaces her.

 

 

 

 

Interaktiv sofa 2

 

Interaktive sofa 1

Verdens Længste Interaktive Sofa præsenteret under Århus Festuge 2008. Det interaktive element bestod af en række små computere og sensorer, der var integreret i sofaen. I form af forskellige lydbilleder reagerede sofaen på, hvordan folk forholdt sig, mens de sad i den.

 

Peter Krogh

- Det er vigtigt, at den teknologi, som vi integrerer i møblerne, repræsenterer en eller anden form for værdiforøgelse for kunden. Ellers er det kun spil for galleriet, og så kan det være lige meget, fortæller innovationschef Peter Krogh fra Center for Interactive Spaces.

 

 

© Alexandra Instituttet A/S