Home | Kontakt | English | Intranet        

nyt

 

Nyheder 2008

 

22.02.08

Ud-af-æsken-oplevelse med LEGO

I fremtiden kan børnene lege med LEGO i butikken uden at tage byggeklodserne ud af æskerne. Blot ved at lege med selve æsken kan de styre en computeranimation med modellen indeni, og dermed finde frem til lige den model, der passer dem bedst, inden de køber den.

Fra den 22. februar til den 25. marts kan børn og voksne få lov at lege med en prototype på det avancerede LEGO out of the box system i legetøjsafdelingen i Salling Stormagasin i Århus.

LEGO out of the box er udviklet af Center for Avanceret Visualisering og Interaktion (CAVI) på Aarhus Universitet som et bud på fremtidens digitale produktpræsentation i detailhandelen. Og i første omgang kan den udelukkende bruges til fire af de nyeste modeller fra LEGO’s storsælgende BIONICLE-serie.

Når man sætter æskerne på en glasplade, vil en computer via et kamera registrere både modellerne og deres placering, og straks på fladskærmen vise de færdige modeller i et rigtigt BIONICLE-univers, som det kendes fra animationsfilmene – inklusive lydeffekter.

De computergenerede animationer er baseret på de 3D-modeller af hver enkelt byggeklods, som LEGO selv bruger i markedsføringen og produktionen af produkterne.

Flytter man æskerne på glaspladen, vil animationerne gå, kravle eller flyve med på skærmen. Flytter man de forskellige modeller hen i nærheden af hinanden, vil de oven i købet give sig til at interagere med hinanden – f.eks. slås indbyrdes eller sættes sammen, afhængig af modellerne. Op til fire børn kan stå og lege med hinanden med hver deres æske på én gang.

Hos LEGO er man begejstret for den nye teknologi.

»Med denne oplevelse kan børnene i princippet selv skabe deres ”film” og kreere deres egen handling i den. Rammerne/scenen er sat, men der er stadig rig mulighed for den frie kreative leg,« siger Helle Winding, der er kommunikationsansvarlig i LEGO CED (Community, Education and Direct).

Hun tilføjer, at det i butikken altid er en udfordring at give børnene den gode LEGO legeoplevelse, fordi man ikke kan åbne æskerne, da de jo så ikke sælges igen. Man kan indsætte byggeborde, men der forsvinder ofte LEGO klodser. Præsentationsvideoer i butikkerne kan nok give inspiration, men uden at inddrage tilskueren.

”Med den nye 3D-oplevelse kan børnene på én gang få den gode legeoplevelse og meget visuelt forestille sig, hvilken leg de kan forsætte med hjemme på værelset, henne i skolen, hos kammeraterne osv.,« siger hun.

Lederen af CAVI, professor Kim Halskov, ser uanede muligheder i digital visualisering af varerne i butikkerne.

»Det er f.eks. oplagt at bruge det i byggemarkeder, hvor man kan vise både anvendelsesmuligheder og brugsvejledninger for det enkelte byggeelement eller værktøj på en skærm,« siger han.

Pressen er velkommen til at se nærmere på LEGO out of the box på 3. sal i Salling i Århus den 22. februar, da både adjunkt Rune Nielsen fra CAVI og Olav Gjerlufsen, Director for 3D-Center i Business Development i LEGO Company, vil være til stede.

LEGO out of the box er udviklet af CAVI som konsulentopgave for Alexandra Instituttet i Århus og LEGO Company, der er medlem af Alexandra Instituttet.

For nærmere oplysninger:

Rune Nielsen, CAVI, mobil 26 17 86 16

Lena Dixen Højland, Marketing Director for BIONICLE, LEGO Company, mobil 29 22 86 90

Olav Gjerlufsen, Director for 3C Center i Business Development , LEGO Company, mobil 20 30 80 56